Architektonicky čistý moderní kostel s komunitním centrem
Nový kostel Krista Spasitele s komunitním centrem a kavárnou na pražském Barrandově moderními výrazovými prostředky navazuje na historický vývoj sakrální architektury. Výrazná symbolika stavby vyjadřuje její poslání a odráží tradici a stabilitu katolické církve.
Návrh stavby se musel vypořádat s poměrně stísněnými prostorovými možnostmi stavebního pozemku a také s neobvyklou krajovou polohou vůči stávající zástavbě.
Architektonicky čistý moderní kostel s komunitním centrem
Nový kostel Krista Spasitele s komunitním centrem a kavárnou na pražském Barrandově moderními výrazovými prostředky navazuje na historický vývoj sakrální architektury. Výrazná symbolika stavby vyjadřuje její poslání a odráží tradici a stabilitu katolické církve.
Návrh stavby se musel vypořádat s poměrně stísněnými prostorovými možnostmi stavebního pozemku a také s neobvyklou krajovou polohou vůči stávající zástavbě.
Je velmi sympatické, že se již v zadání návrhu stavby objevil požadavek nejen na stavbu kostela, ale i na vybudování komunitního centra s kavárnou. Mohla tak vzniknout stavba, ve které se všechny funkce vhodně doplňují, která slouží všem obyvatelům Barrandova a může se stát těžištěm společenského života.
Architektonická kompozice je založena na hlavním objemu stavby, který vznikl vytažením půdorysu kříže do výšky. Je zjemněný apsidovitým (oblým) zakončením hlavní lodi a prstencem střešního prosvětlení. Vyzdvižení kostela nad terén umožnilo situovat komunitní centrum pod něj a dalo hlavnímu průčelí, spolu s širokým předloženým schodištěm a štíhlou asymetricky umístěnou zvonicí, potřebnou míru monumentality, akcentovanou ústupkovým portálem hlavního vstupu. V ostatních pohledech se uplatňují nižší části stavby: sakristie, vstupy do komunitního centra a kavárna, které zprostředkovávají návaznost stavby na uliční parter a zapojují jí tak do života města. Vše je podtrženo hladkou bílou broušenou fasádou, kontrastující s pestrou mozaikou postupně zateplovaných panelových domů v okolí.
Založením kostela na půdorysu ve tvaru kříže vznikl vnitřní prodloužený centrální prostor, kde se v křížení nachází presbyterium s oltářem a lavice jsou pak k němu uspořádány ze tří stran. Tento liturgický středobod kostela je navenek i dovnitř zdůrazněn zlatým světelným prstencem, díky kterému má chrám v interiéru zcela mimořádnou světelnou atmosféru, na které je celá jeho koncepce založena.
Světelný prstenec, přinášející faktické i významové světlo je symbolem Trnové koruny, odkazem kupolí nad křížením lodí křesťanských chrámů, otevřenou branou k nebesům, k Nebeskému Jeruzalému. Ke světelné atmosféře také přispívá strop lodi levitující nad pásem prosklení a rozměrné vitrážové okno. V oblém závěru se nachází kaple Nejsvětější Svátosti ve tvaru válce s horizontálními otvory, které se šroubovicově vytrácí směrem vzhůru a symbolizují tak cestu k Bohu.
V interiéru dále zaujme liturgické vybavení s unikátním skleněným křížem a celoskleněné dveře vstupních portálů. Pro modulaci akustiky prostoru jsou v interiéru realizovány akustické prvky ve formě svislých pruhů na stěnách, textilních obkladů a žebrování stropu a závěru kůru. Akustice prostoru byla věnována velká pozornost již od prvních návrhů stavby s ohledem na to, že na kůru budou instalovány varhany.
Založením kostela na půdorysu ve tvaru kříže vznikl vnitřní prodloužený centrální prostor, kde se v křížení nachází presbyterium s oltářem a lavice jsou pak k němu uspořádány ze tří stran. Tento liturgický středobod kostela je navenek i dovnitř zdůrazněn zlatým světelným prstencem, díky kterému má chrám v interiéru zcela mimořádnou světelnou atmosféru, na které je celá jeho koncepce založena.
Světelný prstenec, přinášející faktické i významové světlo je symbolem Trnové koruny, odkazem kupolí nad křížením lodí křesťanských chrámů, otevřenou branou k nebesům, k Nebeskému Jeruzalému. Ke světelné atmosféře také přispívá strop lodi levitující nad pásem prosklení a rozměrné vitrážové okno. V oblém závěru se nachází kaple Nejsvětější Svátosti ve tvaru válce s horizontálními otvory, které se šroubovicově vytrácí směrem vzhůru a symbolizují tak cestu k Bohu.
V interiéru dále zaujme liturgické vybavení s unikátním skleněným křížem a celoskleněné dveře vstupních portálů. Pro modulaci akustiky prostoru jsou v interiéru realizovány akustické prvky ve formě svislých pruhů na stěnách, textilních obkladů a žebrování stropu a závěru kůru. Akustice prostoru byla věnována velká pozornost již od prvních návrhů stavby s ohledem na to, že na kůru budou instalovány varhany.
Komfortní komunitní centrum je situováno do sníženého přízemí. Klubovny i prostorný flexibilní společenský sál se otevírají prosklenými stěnami na jih, na venkovní terasy, které v létě příjemně stíní stromy přilehlého parku. V komunitním centru se také nachází kanceláře farnosti s knihovnou. Vzdušná kavárna „Kristian“ s terasou situovaná za kostel do vnitrobloku je vlivem stoupající nivelety pozemku podél kostela v úrovni terénu a má přímou návaznost na park a dětské hřiště.
Celá stavba je řešena moderními energeticky úspornými technologiemi; stavba je vytápěna ekologickým tepelným čerpadlem systémem země-voda ze sedmi vrtů přibližně 100m hlubokých, prostory komunitního centra s kavárnou jsou větrány rekuperačními jednotkami. Stavba je také plně bezbariérová, tzn. včetně kůru.
Investor: |
Římskokatolická farnost u kostela sv. Filipa a Jakuba Praha – Hlubočepy Mgr. Josef Ptáček |
Donátoři: | RNDr. Pavel Čížek, Rytíř řádu sv. Řehoře Velikého, Arcibiskupství pražské a všichni lidé dobré vůle |
Zástupci investora: | Ing. Jakub Kodras, DiS., Ing. Lukáš Tichý |
Autoři stavby: | Ing. arch. Jakub Žiška, Ing. arch. Pavel Šmelhaus |
Kompletní projektová dokumentace stavby a interieru: | ATELIER Žiška, s.r.o. |
Hlavní inženýr projektu: | Ing. arch. Jakub Žiška |
Hlavní statik projektu: | Ing. Milan Novotný |
Další profesní specialisté projektu
Prostorová akustika: | Ing. Michael Plachý |
Urbanistická akustika: | Ing. Robert Fleischman |
Požárně bezpečnostní řešení: | Jan Drahoš – IGNIS PROJEKT s.r.o. |
Komunikace a zpevněné plochy: | Ing. Petr Macek, Ing. Stanislav Janoš – ATELIER Promika, s.r.o. |
Vytápění: | Ing. Jan Kocourek – Projekce TZB |
Primární okruh tepelného čerpadla: | Michal Višňa, Mgr. Michal Havlík, Ing. arch. Pavel Cihelka – Geosan, s.r.o. |
Zdravotechnika: | Jitka Bratršovská, Ing. Jan Kocourek – Projekce TZB |
Vzduchotechnika: | Roman Ketner, Ing. Libor Ženíšek – REHEAT, s.r.o. |
Elektro: | Bohdan Sobotka, DiS., Ing. Pavel Znamenáček – Projekce TZB |
Osvětlení: | Ing. Lubomír Mudroň – Artlite Studio, spol. s r.o. |
Elektrická požární signalizace: | Lukáš Jarath |
Zabezpečovací, monitorovací a komunikační systém: | Ing. Jaromír Svoboda – SPES |
Bleskosvod aktivního systému ESE: | Ing. Josef Ehl – SPE |
Stavební fyzika, PENB: | Ing. Robert Kůta |
Hluk z výstavby: | Ing. David Kail |
Generální dodavatel stavby: | Metrostav a.s., Divize 9 |
Vedoucí projektu: | Josef Majer |
Hlavní stavbyvedoucí: | Ing. Dalibor Andrlík, Ing. Petr Jeřábek, MBA |
Příprava: | Ivana Muráriková, Jaromír Hradecký |
Technický dozor stavby: |
EDIFICE construction & consulting Ing. Tomáš Kroupa, Ing. Štěpán Pecháček |
Technické údaje stavby
Zastavěná plocha: | 752 m2 |
Obestavěný prostor kostela: | 11 450 m3 |
Užitná plocha: | 1 335 m2 |
Délka kostela: | 38m |
Celková délka stavby: | 60,5m |
Výška věže (od chodníku): | 27,5m |
Vnitřní rozměr hlavní lodi kostela (š x v): | 11 x 11m |
Uživatelské kapacity:
Kostel: | 358 os. |
Komunitní centrum: | 198 os., z toho společenský sál 138 os. |
Kavárna: | 36 os. |
Udávané náklady, vč. interiéru: | 200mil. Kč |
Návrh stavby: | prosinec 2012 |
Položení základního kamene: | 1. listopadu 2020 |
Vysvěcení: | 22.listopadu 2020 |
Dokončení stavby | duben 2021 |